Det er sjovt at lære matematik!

tirsdag den 23. marts 2010

Matematikforløb: Lær om Rumfang (Volumen)

Niveau: 3.-4.kl.

Opgave 1

Du skal bruge: Internettet, lim, saks,pap, decilitermåler, hæfte og blyant.

1 .Gå på internettet og find ud af hvordan man kan bygge en terning eller kube der er
10cm x 10cm x 10 cm. Få evt. din lærer til at hjælpe dig.

2. Brug noget pap og byg flere terningen (ca. 4-5 stk) i den angivet størrelse. Brug lim og saks.

3. Undersøg hvor mange deciliter (dl) du kan hælde i en af dine terninger ved hjælp af et decilitermåler.

4. Tegn dit forsøg i hæftet og besvar følgende:

a. Hvor mange deciliter vand kan der være i din terning?
b. Hvor mange dl skal du bruge til at fylde 2 terninger?
c. Hvor mange dl skal du bruge til at fylde 5 terninger?

Opgave 2

1. Undersøg på internettet, hvor mange dl der er i 1 liter.

2. Skriv svaret i hæftet sådan: ......deciliter=1liter

3. Regn selv ud hvor mange liter der kunne være i alle dine terninger. Hvor mange deciliter?

4. Gå rundt i klassen og tal alle dine kammeraters terninger: Hvor mange er der i alt?

5. Beregn i hæftet hvor mange liter og deciliter de allesammen kan indeholde?

Opgave 3

1. Klassen bygger en kæmpe terning ud af alle de enkeltes små terninger. Hvor mange terninger består højden, bredden og længden af? Skriv i hæftet: Højde=....... terninger=.........cm

2. Hvis du skulle fylde vand i den kæmpe terning, hvor mange liter skulle du bruge? Hvorfor?

3. Hvad sker der hvis du ganger terningens højde med længden og bredden? Skriv sådan:
........cm x ............cm x ................cm =......................cm3

4. Cm3 betyder "kubikcentimeter"og måler rumfang (indhold)
3-tallet viser at du skal bruge 3 oplysninger til at beregne rumfangen: bredde, længde og højde.

Sjov matematik

Til læreren


Matematik for børn består af en række spændende opgaver, der giver eleverne mulighed for at arbejde aktivt og selvstændigt med forskellige emner.

Opgaverne opfordrer eleverne til selv at søge nødvendige informationer på nettet eller biblioteket for at kunne komme videre. Dele af opgaver kan løses i grupper/klassen, mens andre egner sig bedst til selvstændigt arbejde .

Opgaverne motiverer eleverne til at være undersøgende og nysgerrige under hele forløbet. Ved at løse diverse sjove øvelser og deltage i de forskellige aktiviteter, får eleverne en sikker forståelse for grundlæggende principper i matematikken.

Matematik for børn er gratis og henvender sig til børn fra 1. til 6. kl.

God fornøjelse!