Niveau: 3.-4.kl.
Opgave 1
Du skal bruge: Internettet, lim, saks,pap, decilitermåler, hæfte og blyant.
1 .Gå på internettet og find ud af hvordan man kan bygge en terning eller kube der er
10cm x 10cm x 10 cm. Få evt. din lærer til at hjælpe dig.
2. Brug noget pap og byg flere terningen (ca. 4-5 stk) i den angivet størrelse. Brug lim og saks.
3. Undersøg hvor mange deciliter (dl) du kan hælde i en af dine terninger ved hjælp af et decilitermåler.
4. Tegn dit forsøg i hæftet og besvar følgende:
a. Hvor mange deciliter vand kan der være i din terning?
b. Hvor mange dl skal du bruge til at fylde 2 terninger?
c. Hvor mange dl skal du bruge til at fylde 5 terninger?
Opgave 2
1. Undersøg på internettet, hvor mange dl der er i 1 liter.
2. Skriv svaret i hæftet sådan: ......deciliter=1liter
3. Regn selv ud hvor mange liter der kunne være i alle dine terninger. Hvor mange deciliter?
4. Gå rundt i klassen og tal alle dine kammeraters terninger: Hvor mange er der i alt?
5. Beregn i hæftet hvor mange liter og deciliter de allesammen kan indeholde?
Opgave 3
1. Klassen bygger en kæmpe terning ud af alle de enkeltes små terninger. Hvor mange terninger består højden, bredden og længden af? Skriv i hæftet: Højde=....... terninger=.........cm
2. Hvis du skulle fylde vand i den kæmpe terning, hvor mange liter skulle du bruge? Hvorfor?
3. Hvad sker der hvis du ganger terningens højde med længden og bredden? Skriv sådan:
........cm x ............cm x ................cm =......................cm3
4. Cm3 betyder "kubikcentimeter"og måler rumfang (indhold)
3-tallet viser at du skal bruge 3 oplysninger til at beregne rumfangen: bredde, længde og højde.
Det er sjovt at lære matematik!
tirsdag den 23. marts 2010
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar